Voorgesteld dekkingsplan
Mutaties Voorjaarsnota 2023
In de Programmabegroting 2023 met bijbehorende meerjarenraming 2024-2026 en de 1e bestuursrapportage 2023, de Voorjaarsnota 2023, zijn de volgende saldi gepresenteerd voor het komende begrotingsjaar 2024. Om de leesbaarheid te bevorderen zijn in onderstaande opsomming een aantal soortgelijke mutaties samengevoegd. Voor een toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de Voorjaarsnota 2023.
Structurele mutaties uit voorjaarsnota 2023 | |
Omschrijving (-/- = nadeel) | Bedrag |
---|---|
Structureel saldo 2024 obv dekkingsplan 2023-2026 | 3.423.000 |
Effecten meicirculaire 2022 en 2023 | 1.150.000 |
CAO gemeenten 2023 | -597.000 |
Prijsstijgingen o.a. energie, groen, wegen | -252.000 |
Bijdragen aan GR'en en andere samenwerkingsverbanden | -163.000 |
Diverse bedrijfsvoeringslasten | -14.000 |
Belastingmaatregelen 2024 | 234.000 |
Totaal jaarlijkse structurele wijzigingen | 358.000 |
Structureel saldo 2024 na meicirc.2023 | 3.781.000 |
Na opstelling van de Voorjaarsnota 2023 zijn de cijfers voor het begrotingsjaar 2024 opnieuw geactualiseerd op basis van de meest recente gegevens in augustus 2023, inclusief de uitkomsten van de meicirculaire 2023.
Het nieuwe dekkingsplan 2024-2027 en de toelichting daarop treft u aan op de volgende pagina’s. Dit dekkingsplan laat na verwerken van de ontwikkelingen en ambities van het bestuursakkoord 2022-2026 voor 2024 en 2025 een positief structureel saldo zien. Vanaf 2026 ontstaat er een negatief saldo.
Dekkingsplan meerjarenraming 2023-2026
DEKKINGSPLAN MEERJARENRAMING 2024-2027 | |||||
Nr. | Onderwerp (-/-=nadeel, afgerond op € 1.000): | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1 | Voorjaarsnota 2023 | 3.781.000 | |||
2 | Verschil met ontwerpbegroting 2024 | 378.000 | |||
3 | Structureel begrotingssaldo ontwerp-begroting 2024 | 4.159.000 | 3.390.250 | 4.231.250 | -884.750 |
4 | Gemeentefonds (Meicirculaire 2023 | 1.138.000 | -4.609.000 | -434.000 | |
5 | Gemeentefonds taakmutaties (met name Jeugdzorg) | -159.000 | -463.000 | ||
6 | OZB woningen 3% 2025 - 2027 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | |
7 | OZB niet-woningen 7% 2025, daarna 3% | 130.000 | 50.000 | 50.000 | |
8 | Toeristenbelasting | 25.000 | 25.000 | ||
9 | Parkeerbelasting naar € 1,75 in 2025 | 20.000 | |||
10 | MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) Wegen | -63.000 | -113.000 | -113.000 | -113.000 |
11 | Afvalstoffenheffing (kostendekkend) | 62.000 | |||
12 | Veiligheidsvoorzieningen (Vogelwaarde) | -110.000 | |||
13 | Veiligheidsvoorzieningen/gemeentewerkplaats (Kloosterzande) | -42.500 | |||
14 | Huisvesting Voortgezet onderwijs | -472.500 | |||
15 | Water gerelateerde economie | -80.000 | |||
16 | Recreatieve voorzieningen | 230.000 | -230.000 | ||
17 | Herijking Subsidies | -210.000 | |||
18 | Bijdrage activa van derden éénmalig | 56.250 | |||
19 | Strategische grondpositie | -9.000 | |||
20 | Gemeenschappelijke regelingen | -250.000 | |||
21 | Verbouwing sportaccommodatie Hulst | -140.000 | |||
22 | Verbouwing gemeentelijke gebouwen | -70.000 | |||
23 | Uitbreiding woonwagenplaatsen | -30.000 | |||
24 | Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling | -56.000 | |||
25 | Stelpost rente investeringen | -70.000 | -70.000 | ||
Nieuw structureel begrotingssaldo (-/- = nadeel) | 3.390.250 | 4.231.250 | -884.750 | -1.601.750 | |
Incidentele lasten/baten: | |||||
26 | Saldo incidenteel programma's (zie aparte toelichting) | 1.269.000 | |||
27 | Accommodatiebeleid | -100.000 | |||
28 | Speel-/ontmoetingsruimte in Hulster park | -50.000 | |||
29 | Toerisme | -250.000 | |||
30 | Strandjes | -25.000 | -25.000 | ||
31 | Storting algemene reserve (diverse projectplannen) | -2.500.000 | -4.000.000 | ||
32 | Viering bevrijding (80 jaar) WO II | -8.000 | |||
33 | Inhaalactie groot onderhoud wegen | -125.000 | -125.000 | -125.000 | |
34 | Onderzoek bruggennotitie (uitvoering motie) | -25.000 | |||
35 | Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling | -56.000 | -56.000 | ||
36 | Bijdrage realisatie sportaccommodaties | -100.000 | |||
37 | Versterk de Scheldekust (Paal) | -500.000 | |||
38 | Bijdrage Spaanse Linies | -10.000 | |||
39 | Huisvesting Voortgezet onderwijs incidentele bijdrage | -3.500.000 | |||
40 | Huisvesting Voortgezet onderwijs incidentele bijdrage uit AR | 3.500.000 | |||
41 | Bijdrage activa van derden éénmalig | -1.250.000 | |||
42 | Bijdrage activa van derden éénmalig uit AR | 1.250.000 | |||
43 | Flexibele schil (o.a.projectbegeleiding/advisering/juridisch) | -850.000 | |||
44 | Taxatie onroerend goed (Europese aanbesteding brandverz) | -100.000 | |||
45 | Beleidsontwikkelingen | -100.000 | |||
46 | Algemene reserve | -285.250 | 274.750 | ||
Nieuw incidenteel saldo (-/- = nadeel) | -3.390.250 | -4.231.250 | -125.000 | -125.000 | |
Saldo begroting betreffend jaar (-/- = nadeel) | 0 | 0 | -1.009.750 | -1.726.750 |
Toelichting voorgesteld dekkingsplan 2024-2027
- In onderstaande toelichting is een relatie gelegd met het dekkingsplan 2023-2026 vanwege het feit dat de daarin opgenomen maatregelen nog steeds doorwerken in de begroting 2024. Dit betreft het structurele saldo 2024 zoals gemeld in de Voorjaarsnota 2023 (bladzijde 15).
- Naast de structurele maatregelen uit dit dekkingsplan onder de punten 4 t/m 25 (€ 768.750 nadeel) is er ook een nadelig verschil van € 378.000 in 2024 ten opzichte van het structureel nadelig saldo gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2023. In de verschillenanalyse in het volgende hoofdstuk vindt u een overzicht van deze verschillen.
- Het structureel saldo van de begroting 2024 komt uit op een voordeel van € 3.390.750.
- De uitkeringen uit het gemeentefonds kunnen jaarlijks schommelingen vertonen. De jaarlijkse verschillen die in dit overzicht zijn opgenomen zijn conform de laatst bekende stand in de meircirculaire 2023 en betreffen de verschillen voor alle uitkeringen.
- In de meicirculaire zijn diverse taakmutaties opgenomen, met name voor Jeugdzorg, die jaarlijks schommelingen vertonen.
- In de meerjarenraming worden de opbrengsten van de OZB woningen geïndexeerd met 3%.
- In de meerjarenraming worden tevens de opbrengsten van OZB niet-woningen geïndexeerd in 2025 met 7%, daarna met 3%.
- Bij de vaststelling van de begroting 2023 is de afspraak gemaakt om de toeristenbelasting in de jaren 2023-2026 jaarlijks met € 0,15 te laten stijgen van € 0,80 per overnachting in 2023 naar € 1,25 in 2026
- De parkeerbelasting wordt in 2025 verhoogd van € 1,65 naar € 1,75 per uur.
- Conform het duurzame beleid werd in het vorige dekkingsplan voor 2024, 2025 en 2026 jaarlijks € 50.000 extra gestort in de reserve ten behoeve van het Meerjaren Investeringsplan Wegen (MIP). Door de stijgende prijzen om de geplande en te plannen investeringen voor de jaren tot en met 2027 uit te kunnen voeren wordt de jaarlijkse dotatie verhoogd met € 63.000.
- De afvalstoffenheffing was in 2024 niet kostendekkend, mede door teruglopende vergoedingen voor oud papier en glas. Streven is om in het kader van afvalbeleid en de hieraan verbonden VANG-doelstellingen kostendekkend te zijn. Dit betekent afgerond dat de tarieven met 2% zullen stijgen.
- In het bestuursakkoord is de realisering van een nieuwe brandweerkazerne in Vogelwaarde opgenomen. In de programmabegroting 2023 was deze investering in eerste instantie gepland voor 2025. Deze is nu doorgeschoven naar 2027.
- Voor de brandweerkazerne/gemeentewerkplaats Kloosterzande is een extra structurele last opgenomen van € 42.500. Hiermee komt het totale beschikbare investeringsbudget op € 3,1 miljoen.
- Voor de huisvesting van het Voortgezet Onderwijs, oftewel de unilocatie Reynaertcollege Zoutestraat, oorspronkelijk was een budget beschikbaar van € 7 miljoen. met een structurele last van € 220.000. Deze financiële last is inmiddels verwerkt/opgenomen in de gemeentelijke exploitatie. In verband met gestegen marktprijzen, stijgende rente en gewijzigde wensen en eisen was allereerst extra budget benodigd van € 4 miljoen, zijnde een structurele last van € 270.000 (zie begroting 2023, jaarschijf 2025). Naar de huidige stand van zaken vergt de unilocatie nu een investering van in totaal € 17 miljoen, waarvan structureel € 13,5 miljoen gedekt kan worden. Dit betekent een aanvullende structurele last van € 202.500. Het totaal van € 270.000 en € 202.500 is nu in jaarschijf 2024 opgenomen. Er is een relatie met punt 39 en 40. Van het totaal benodigd budget van € 17 miljoen kan € 3,5 miljoen. Incidenteel worden gedekt als bijdrage in activa van derden.
- Betreft aanvullend budget voor eventueel aankoop en beheer haven Walsoorden. In totaal is structureel dan € 200.000 beschikbaar, exclusief € 35.000 voor baggeren.
- Structurele last voor het zwembad. Stond bij begroting 2023 gepland voor 2024. Deze wordt nu verschoven naar 2027. Dit betekent voor 2024 een voordeel van € 230.000 voor de begroting en een nadeel/last van € 230.000 in 2027.
- Jaarlijks worden de subsidies van verenigingen en stichtingen met personeel geïndexeerd. Gelet op de opmerkingen die bij de behandeling van de voorjaarsnota zijn gemaakt, is het voorstel om het totaalbedrag aan subsidies te indexeren met 7%, dus niet uitsluitend voor verenigingen en stichtingen met personeel.
- Dit heeft betrekking op het te realiseren scoutingsgebouw. Het betreft hier een gebouw dat op grond van een derde (scouting) wordt geplaatst. Dat mag overeenkomstig het Besluit Begroten en Verantwoorden met incidentele middelen gedekt worden. Voorstel is dus om structurele last van € 56.250 uit de begroting te halen (is structureel voordeel) en de toegezegde taakstellende bijdrage van € 1,25 miljoen incidenteel te dekken (zie punt 41 en 42).
- De strategische grondpositie betreft de rentelasten verbonden aan de aankoop van gronden, welke zodanig zijn gelegen dat zij van meerwaarde zijn voor de uitstraling van Hulst als Vestingstad alsmede zodanig geëxploiteerd kunnen worden dat vanuit toeristisch en economisch van toegevoegde waarde zijn.
- Voor het versterken van de bedrijfsvoering van verschillende gemeenschappelijke regelingen verwachten wij extra structurele middelen nodig te zijn. Voor de gemeenschappelijke regelingen is de VZG-norm de afgelopen jaren in een aantal gevallen niet voldoende geweest om de lastenstijging van de bedrijfsvoering te kunnen opvangen binnen de daarvoor beschikbare budgetten. Het weerstandsvermogen komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
- Betreft verbouwing van Zuidhal, waarin tevens is opgenomen de realisering van 2 gymzalen en de mogelijkheid van verhuur resterende deel van de hal. In totaal beschikbaar een investeringsbudget van € 2 miljoen.
- Voor de verbouwing van de locatie gemeentewinkel en gemeentewerken is bij de bestemming van het jaarsaldo 2022 een bedrag van € 800.000 beschikbaar gesteld en toegevoegd aan de reserve Vastgoed. De verbouwingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan (informatie-)beveiligingseisen, eisen op het gebied van welzijn en gezondheid van medewerkers (Arbo/RIE) en dienstverlening. De bestemde bedragen zijn niet voldoende om de verbouwingen zodanig uit te voeren dat deze aan de gestelde eisen voldoen. Voorstel is om extra budget beschikbaar te stellen. Dit met een structurele last van € 70.000, zijnde een investeringsbedrag van € 500.000.
- Op grond van het standpunt van het College voor de Rechten van de Mens is de gemeente genoodzaakt om over te gaan tot uitbreiding van het aantal standplaatsen. Gemeente moet in zijn woonbeleid rekening houden met de specifieke woonbehoefte woonwagenbewoners en daarmee voorzien in voldoende standplaatsen. De structurele lasten die met uitbreiding van standplaatsen gepaard gaan overstijgen de structurele opbrengst met € 30.000. Er zullen 7 extra plaatsen worden gerealiseerd op de locaties Woestijneplein, Kamillestraat en Tragel.
- In de afgelopen jaren heeft de gemeente Hulst al deelgenomen aan het regionale project “Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling”. Via een bijdrage van de gemeente kunnen lokale ondernemers een beroep doen op een regionale subsidiepot om lokale initiatieven op het gebied van onder meer duurzame economische groei te ontplooien.
- Indien de gewenste beoogde investeringen doorgang vinden zoals (in tijd) voorgesteld dan zal dit mede gelet op de huidige rentemarkt mogelijk gevolgen hebben. Met een stelpost wordt getracht deze enigszins op te vangen.
- Een gedetailleerd overzicht van de incidentele lasten en baten vindt u in het volgende hoofdstuk.
- Budget benodigd voor het opstellen van accommodatiebeleid.
- Op basis van het bestuursakkoord worden voor 2025 incidentele middelen gereserveerd voor een speel- en ontmoetingsruimte in het Hulster park.
- Onder andere opgenomen om uitvoering te geven aan diverse thema’s zoals opgenomen in het Toeristisch Ontwikkelingsplan 2022-2026.
- Betreft onderhoudswerkzaamheden aan de strandjes langs de Westerschelde.
- In het meerjarendekkingsplan van de begroting 2023 zijn een tweetal incidentele bedragen opgenomen voor visie Dullaertwijk (€ 2,5 miljoen) en Gebiedsontwikkeling Reynaertland (€ 4 miljoen.). Deze bedragen zullen nu ten laste van de begroting worden gestort in de algemene reserve.
- In 2024 is het 80-jarig jubileum van de bevrijding van Hulst in WO II.
- Gebleken is dat het groot onderhoud aan wegen (niet zijnde MIP) momenteel de nodige achterstanden vertoond. Voorgesteld is om gedurende de komende vier jaren incidentele middelen ter beschikking te stellen om de achterstanden weg te werken en hierop ook te sturen.
- Door de gemeenteraad is de motie aangenomen om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de toegangswegen/-poorten van de kern Hulst te voorzien van bruggen. Voor het uitvoeren van dit onderzoek wordt voorgesteld om eenmalig € 25.000 beschikbaar te stellen.
- Voorgesteld wordt om incidenteel de aanjaaggelden voor 2024 en 2025 beschikbaar te stellen. Vanaf 2026 deze structureel op te nemen na eventuele herijking. In de periode van 2019 tot en met 2022 is voor ruim € 558.000 aan subsidie ontvangen door lokale ondernemers.
- College onderkent de staat van onderhoud van de huidige kleedruimten van voetbalvereniging Hontenisse. Overeenkomstig eerdere bijdragen wordt voorgesteld om, in geval van een concreet verzoek en voorstel, € 100.000 beschikbaar te stellen voor 4 kleedruimten.
- Bij de initiële opzet van het project Versterk de Scheldekust kon in financiële zin de kern Paal niet worden meegenomen. Om in lijn met voorzieningen/dijkovergangen bij andere kernen gelegen aan de Westerschelde ook Paal in deze mee te nemen, wordt voorgesteld om hiervoor € 500.000 beschikbaar te stellen.
- Budget benodigd voor een bijdrage aan de Spaanse Linies.
- Zie punt 14.
- Zie punt 14.
- Zie punt 18.
- Zie punt 18.
- Het college en ook raad heeft ambities uitgesproken die het woon- en verblijfklimaat binnen de gemeente Hulst verder moeten verhogen. Dit onder meer in de vorm van projecten en onderzoeken. Voor de voorbereiding, uitvoering en implementatie ervan dient, gegeven de huidige druk op de organisatie met de uitvoering van reguliere taken, gebruik te worden gemaakt van externe capaciteit en specifieke expertise.
- Gemeente Hulst heeft in 2023 een Europese aanbesteding doorlopen voor de brandverzekering van gemeentelijke gebouwen. Uit deze aanbesteding is gebleken dat verzekeraars benadrukken dat de noodzaak tot het uitvoeren van nieuwe hertaxaties noodzakelijk is om onderverzekering (op termijn) te voorkomen.
- Het college stelt voor om middelen te reserveren voor zaken die momenteel wellicht nog niet aan de orde zijn maar mogelijk in de loop van 2024 wel worden. Ook ter ondersteuning van eventuele lokale initiatieven.
- Het saldo in 2024 wordt gereserveerd om dit in 2025 te onttrekken aan de algemene reserve voor het tekort in 2025.
Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC)
Nader te concretiseren beleidsvoornemens
Inclusief de mutaties (punt 10 t/m 25 en punt 27 t/m 45) op het dekkingsplan in de jaren 2024-2027 is er op de post Onvoorzien, onderdeel Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC) in 2024 nog voor een bedrag van € 2.718.750 aan structurele en € 4.929.000 aan incidentele stelposten opgenomen voor beleid dat nog nadere invulling behoeft, voordat dit op de programma’s kan worden geraamd. Deze zijn geraamd onder “Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien”. Het gaat daarbij om de volgende stelposten:
Overzicht Nader te concretiseren beleidsvoornemens | ||||
Stelpost (afgerond op € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
(Fysieke) Leefbaarheid | 29.000 | 29.000 | 29.000 | 29.000 |
Vervangingsinvesteringen vrijval afschrijvingen | 363.000 | 363.000 | 363.000 | 363.000 |
Brandweerkazerne/carnavalsloods | 178.500 | 178.500 | 178.500 | 178.500 |
Kunstgras Hulst | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Taakmutaties gemeentefonds | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 |
Digitalisering | 191.000 | 191.000 | 191.000 | 191.000 |
Reynaertcollege | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 |
Hondenspeelweides | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
Landbouwweg (aanvulling) | 63.000 | 63.000 | 63.000 | 63.000 |
Speel-/ontmoetingsruimte Hulst/Fietsgemeente | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Uitbreiding ambtelijke formatie | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 |
Toeristisch ontwikkelingsplan | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Sport & Recreatie | 230.000 | 230.000 | 230.000 | 230.000 |
Indexering subsidiebeleid | 41.500 | 41.500 | 41.500 | 41.500 |
Economie | 30.000 | |||
Toerisme | 125.000 | |||
Wonen (woonzorgvisie, mogelijkheden onderzoeken starters) | 100.000 | |||
Stelpost sociaal domein | 300.000 | |||
Stelpost risico's LPO | 219.000 | 219.000 | 219.000 | 219.000 |
Structurele ontwikkelingen MJR 2024-2027 (10 t/m 25) | 768.750 | 1.138.750 | 1.377.750 | 1.830.750 |
Incidentele ontwikkelingen MJR 2024-2027 (27 t/m 45) | 4.374.000 | 4.231.250 | 125.000 | 125.000 |
Totaal Nader te concretiseren beleidsvoornemens | 7.647.750 | 7.320.000 | 3.452.750 | 3.905.750 |