Programma 02 Verkeer, vervoer en openbare ruimte

Speerpunten Coalitieprogramma

Afspraken bestuursakkoord:

Onveilige verkeerssituaties bij maatschappelijke gebouwen - zoals scholen, ouderencentra, dorpshuizen en sportclubs -, gaan we nog veiliger maken. In woongebieden willen we 30 km zones inrichten, en vooral ook handhaven.

In geval van vernieling in de openbare ruimte brengen we de kosten in rekening.

Alle kernen moeten bereikbaar zijn met het openbaar vervoer; in welke vorm dan ook. Het serviceniveau moet minimaal het huidige peil houden.

We promoten duurzaam openbaar vervoer. We denken hierbij aan de huurauto en autodelen. Ook bedrijven kunnen werknemers stimuleren tot duurzamer vervoer. Samen kunnen we belemmeringen wegnemen en de duurzaamheid bevorderen.

De bereikbaarheid van Hulst vanaf de E34 (Expressweg) vraagt om verbetering. Dat moet in overleg met de zuiderburen.

Een tolvrije Westerscheldetunnel is in zicht, maar is toch nog ver weg. We blijven inzetten op tolvrij op de kortst mogelijke termijn.

Komende jaren pakken we in ieder geval riolering in Nieuw Namen, Vogelwaarde (fase 1, 2 en 3), Kloosterzande (fase 3 en 4), Lamswaarde en wijk De Linie aan. Dit doen we in lijn met het Meerjaren InvesteringsPlan (MIP) wegen en het Rioolfonds. Er worden slimme koppelingen gemaakt tussen het MIP en de noodzakelijke rioolwerkzaamheden.

We gaan de volgende projecten realiseren: aanleg van de randweg in Vogelwaarde en de  reconstructies/herinrichting van het Scharnier, Gentsestraat, Glacisweg, Absdaalseweg, Steenstraat, Truffinoweg en Grote Markt in Hulst, Zandberg en de Lageweg in Ossenisse.

Er komt een onderzoek naar een centrale fietsenstalling in de binnenstad van Hulst.

We gaan verder met het goed onderhouden van onze wegen, groen en begraafplaatsen.

Daar waar we kunnen, passen we maatregelen in onze groene ruimte toe die een bijdrage leveren aan de biodiversiteit.

We gaan de komende jaren intensiever aan de slag om de openbare ruimte zo in te richten dat deze beschermd is tegen de effecten van klimaatverandering en klaar is om de impact van hevige neerslag zo klein mogelijk te houden.

De provinciale wegwerkzaamheden in Kapellebrug en Kuitaart zijn in voorbereiding en worden uitgevoerd. Hierbij is extra aandacht voor de zwakke weggebruikers.

De problematiek van zwaar (landbouw)verkeer in de kernen heeft ook de komende periode onze aandacht. Dat is in lijn met het kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer.

De versnelde verduurzaming van de openbare verlichting zetten we gestaag door. Slimme oplossingen die bijdragen aan (sociale)veiligheid en energiewinst nemen we mee in de uitwerking.

We onderzoeken de mogelijkheden voor inwoners, verenigingen en bedrijven om delen van de openbare ruimte tijdelijk te adopteren, tijdelijk anders in te richten (conform beleidsdoelstellingen) en tijdelijk te onderhouden.

De parkeerproblemen nabij woonzorglocatie De Blauwe Hoeve pakken we aan.

We stellen een visie op over hoe we als Hulst optimaal kunnen profiteren van de ontwikkeling van de haven van Antwerpen. In relatie tot deze visie onderzoeken we de behoefte aan een betere openbaarvervoerverbinding tussen Hulst en Linkeroever.

Het opwaarderen van de haven in Walsoorden staat hoog op de agenda.

We willen nieuwe duurzame transportvormen stimuleren. Dat doen we samen met provincie Zeeland, grenspark Groot Saeftinghe, Stichting Hulst voor Elkaar en marktpartijen. Denk hierbij aan het plaatsen van deelauto’s en deelfietsen, maar ook aan voldoende laadvoorzieningen voor personenauto’s, bedrijfsbussen en (toekomstig) vrachtverkeer.

We stimuleren het gebruik van (elektrisch) fietsverkeer door het verbeteren van de infrastructuur. Dat doen we samen met waterschap Scheldestromen en de Provincie Zeeland.

We blijven verder werken aan het voorkomen van zwerfafval.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2023 12:48:28 met de export van 11/20/2023 12:36:45