Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
Dethon is het arbeidsintegratiebedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. In samenspraak met de deelnemende gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen tracht Dethon te komen tot een effectieve en efficiënte uitvoering van de opdrachten die volgen uit de Participatiewet. Dethon zorgt voor passend werk, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat iedereen kan werken/participeren naar vermogen. De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2024
Bijdrage 2024: € 4.347.983 euro, waarvan € 605.515 euro als bijdrage in nadelig saldo zoals vermeld bij resultaat.
Resultaat begrotingsjaar
In 2024 wordt een negatief resultaat van € 2.313.045 euro verwacht.
Eigen vermogen
Raming eind 2024: €1.486.733.
Vreemd vermogen
Raming eind 2024: € 12.531.268.
Ontwikkelingen
Dethon maakt een meerjarige transformatie door van arbeidsintegratie- naar sociaal ontwikkelbedrijf. Dit doen zij aan de hand van het vastgestelde Koersplan 2023-2025. Binnen de kaders van de Gemeenschappelijke Regeling werkt Dethon het koersplan nader uit in beleids-, beheer- en uitvoeringsplannen.
Risico's
Op basis van de toekomstvisie past Dethon de bedrijfsvoering en werkwijze aan. Dit vraagt tijd en mogelijk aanvullende middelen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD), Goes
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang 2024
Bijdrage 2024 Preventieve Gezondheidszorg € 1.538.754 / Bijdrage 2024 Jeugdhulp € 7.802.554
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Eind 2024: € 4,8 miljoen (incl. IJZ).
Vreemd vermogen
Eind 2024: € 23,2 miljoen alleen voorzieningen en kortlopende schulden (incl. IJZ).
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland treedt op als uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. De GGD heeft de begroting 2024 aangeboden, waarin met twee programma’s wordt gewerkt: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. De gevolgen van de Coronacrisis drukken, zowel menselijk als financieel, een stempel op de kosten van de GGD. Zo ook weer in 2024. Naar verwachting zullen veel mensen lichamelijk en geestelijk nadelige gevolgen ondervinden van de Coronacrisis. De GGD ontplooit ondermeer werkzaamheden voor mensen die zich bij de GGD melden met klachten veroorzaakt door de Coronacrisis. Het aantal ouderen in Zeeland neemt toe. Dit in combinatie met de ontwikkeling dat mensen langer thuis blijven wonen, levert allerlei nieuwe maatschappelijke en ook gezondheidsvraagstukken op. Dit heeft tot gevolg dat gemeenten te maken krijgen met grote uitdagingen op het gebied van zorg- en ondersteuningstaken, zowel inhoudelijk als financieel. Daarnaast staat er nog steeds ‘druk op’ activiteiten omtrent de meldcode om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. Tot slot zijn er twee onderwerpen die ook in 2024 extra aandacht verdienen: De Basis Op Orde en PFAS Westerschelde. De Basis Op Orde betreft een intern reorganisatieproces van de GGD Zeeland, waarbij wordt gestreefd naar het aantrekken van 27 fte om op deze manier de basis op orde te krijgen. Het onderwerp PFAS Westerschelde is actueel geworden na recente ontwikkelingen omtrent PFAS in het Vlaamse Zwijndrecht. De GGD Zeeland is bij het onderwerp PFAS Westerschelde betrokken, samen met het RIVM, de provincie Zeeland en de Zeeuwse Westerscheldegemeenten.
Risico's
De voortdurende expansie van de GGD Zeeland, hetzij formatief, hetzij qua extra taken. Dit brengt telkens een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met zich mee.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2024
€ 1.595.506 (excl. Jeugdzorgvervoer)
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Geen.
Risico's
De begroting is realistisch opgesteld, maar afwijkingen kunnen ontstaan door het gebruik van het vervoer. Het Jeugdvervoer, het Wmo-vervoer en het Leerlingenvervoer zijn open-eind-regelingen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
OLAZ/ZRD, Kapelle/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang 2024
Bijdrage 2024 (exploitatiekosten milieustraat) € 695.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2024: € 551.638.
Vreemd vermogen
2024: € 14.486.699.
Ontwikkelingen
Op de milieustraat dienen steeds meer afvalstromen te worden gescheiden en aan de gescheiden stromen worden strengere voorwaarden verbonden om afkeur te voorkomen en recycling te bevorderen. Hierdoor blijven de kosten op de milieustraat stijgen. In 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de milieustraten in Zeeland. In de onderzoeksrapportage zijn knelpuntenbelicht bij de huidige milieustraten en is een voorzet gegeven voor hoe de milieustraten in de toekomst eruit moeten komen te zien. Meest voorname aandachtspunten uit dit onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en de mogelijkheid voor het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio’s en het vereenvoudigen van de kleinere milieustraten. Deze conclusies worden ten behoeve van nadere besluitvorming verder uitgewerkt in 2024.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Momenteel staan de afvalstromen als textiel en oud papier onder druk. De contracten met de verwerkers voor de voor deze afvalstromen staan daardoor ook onder druk. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2024.
Programma
07 Milieu
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester.
Financieel belang 2024
€ 2.146.734.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2024: € 676.000.
Vreemd vermogen
2024: € 28,1 miljoen.
Ontwikkelingen
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) maakt zich sterk voor de veiligheid van de Zeeuwse samenleving. VRZ blijft zich inzetten op een toekomstbestendige brandweerzorg en voorbereide crisisorganisatie, zoals voorgelegd in het meerjarenbeleidsplan. De afgelopen jaren hebben we met verschillende crisis te maken gehad. De verwachting is dat dit de komende jaren zeker niet minder wordt en een grotere behoefte ontstaat aan coördinatie door veiligheidsregio's als uitvoeringsinstantie. De komende jaren werkt VRZ, in lijn met de Contourennota, toe naar een goed functionerend landelijk dekkend stelsel van crisisbeheersing. De verhoging van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) door het Rijk geeft ruimte om hier invulling aan te geven. Deze middelen zijn bestemd voor de verdere doorontwikkeling van crisisbeheersing en de opgave op voor informatie-gestuurd werken en informatie veiligheid. VRZ is onlangs gestart met het programma Brandweerzorg 2030. Het beleid is gericht op het in stand houden van de brandweerzorg, gebaseerd op vrijwilligheid, met overdag ondersteuning vanuit vier werklocaties. De beschikbaarheid van vrijwilligers, opleidingsmogelijkheden, dagdienstbeschikbaarheid, materieel en huisvesting zijn hierbij essentieel.
Risico's
De beschikbaarheid van vrijwilligers staat onder druk. De periode die een brandweervrijwilliger verbonden blijft aan de VRZ wordt korter. Dit vraagt heroriëntatie op de wijze waarop onze brandweerzorg is ingericht. In toenemende mate is doorlopend werven en opleiden van manschappen en officieren voor de operationele leiding van de brandweer een uitdaging. De stijgende lonen en prijzen, meer opleidingen voor brandweervrijwilligers en meer officiersopleidingen leiden tot oplopende kosten voor gemeenten om de huidige dienstverlening in stand te houden. Ook laat de meerjarenraming financiële tekorten zien als gevolg van oplopende kapitaallasten. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat de financiële positie van de VRZ onder druk staat.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Muziekschool Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Muziekschool Zeeland, Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2024
Bijdrage 2024: € 270.552, inclusief de huurlasten van het Baudeloocomplex.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de lesgelden en de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
2024: € 45.000.
Vreemd vermogen
2024: € 886.000, alleen kortlopende schulden.
Ontwikkelingen
In de algemeen bestuursvergadering Muziekschool Zeeland van 7 september jl. zijn de gewijzigde begroting 2023 en begroting 2024 vastgesteld. De vanuit de deelnemende gemeenten toegezonden zienswijzen ten aanzien van de stukken worden door de organisatie ter harte genomen en belangrijke stappen ten aanzien van verbetering van de P&C cyclus worden al genomen. In de gewijzigde begroting 2023 en begroting 2024 is een taakstelling opgenomen. Voor de realisatie van die taakstelling is een herstelplan opgesteld dat is gedeeld is in juli 2023.Om tot een definitief herstelplan te komen is het belangrijk dat alle ondersteunende processen een volledig beeld van de situatie geven. Onmisbare onderdelen daarvan zijn:• een verbeterde P&C cyclus• instemming van de ondernemingsraad voor de definitieve aanpassing van de normjaartaakverdeling (lesgebonden uren en niet-lesgebonden uren taakverhouding van docenten).• inhoudelijke toetsing; daarvoor wordt de audit ingezet vanuit de CBCT (Certificeringsorganisatie bibliotheekwerk, cultuur en taal) ten behoeve van de hercertificering.Daarnaast heeft een aantal gemeenten aangegeven te hechten aan toetsing van het herstelplan door een externe partij op algemene hardheid, haalbaarheid en realiteitswaarde. Daarvoor is op advies van de vergadering Rijkse Accountants en Adviseurs benaderd.Tijdens de vergadering van 7 september jl. is besloten dat de kosten van dit onderzoek, met een richtbedrag van € 9000, ten laste van de deelnemende gemeenten worden gebracht.De uitkomsten van het onderzoek en de instemming van de ondernemingsraad van Muziekschool Zeeland vormen belangrijke elementen voor de eindversie van het herstelplan dat in december aan het algemeen bestuur ter vaststelling wordt voorgelegd.Vervolgens is de eindversie van het herstelplan essentieel voor het opstellen van de gewijzigde begroting 2024 die ter zienswijze aan de gemeenteraden wordt voorgelegd.
Risico's
De uitkomsten van het hierboven genoemde onderzoek hebben wellicht invloed op de haalbaarheid van het herstelplan.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerendezaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2024
De bijdrage voor 2024 bedraagt € 531.645.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
2024: € 7,7 miljoen (voornamelijk overlopende passiva).
Ontwikkelingen
Uit het visiedocument 2023-2027 van Sabewa Zeeland blijkt dat de jaren 2023 en 2024 in het teken staan van het op orde brengen van de basis. Om de basis op orde te kunnen brengen ligt in 2024 de focus op het verder automatiseren/robotiseren van de processen, het intensiveren van de kwaliteitszorg en procesbeheersing, het neerzetten van een duidelijke en heldere organisatiestructuur en het werken met voormeldingen in het Waarderen-proces.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen. Bepalend voor de formatieve capaciteit en ureninzet van de RUD zijn de actuele inrichtingenbestanden en de kengetallen en frequenties van de te leveren producten, welke jaarlijks in het kader van PxQ worden geëvalueerd.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang 2024
€ 685.300.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
€ 840.000.
Vreemd vermogen
€ 1 miljoen (kortlopende schulden).
Ontwikkelingen
Met de invoering van de nieuwe Omgevingswet, zal de vraag naar gespecialiseerde en geïntegreerde inzet van de RUD Zeeland steeds verder toenemen. Daardoor zal de afrekening op basis van PxQ verschuiven naar inzet op ureninzet. Doordat het basistakenpakket onder de Omgevingswet wijzigt, zal pas op een later tijdstip inzicht ontstaan over de concrete ontwikkelingen en de daarbij behorende risico's en benodigde financiële middelen. Het basistakenpakket is met name bepalend voor het inrichtingenbestand wat ten grondslag ligt aan PxQ. Ook een nadere samenwerking tussen RUD, VRZ en GGD - waar momenteel onderzoek naar wordt verricht - zal van invloed zijn op de ontwikkelingen binnen de RUD Zeeland.
Risico's
Momenteel wordt door de rijksoverheid steeds meer ingezet op zo groot mogelijke omgevingsdiensten. Daardoor staat de robuustheid van de RUD Zeeland en dus ook het bestaansrecht als afzonderlijke omgevingsdienst ter discussie. Daarnaast wordt het takenpakket van de RUD steeds uitgebreider en zal in 2024 ook de Omgevingswet tot een andere taakinvulling kunnen leiden. Voor het uitvoeren van de taken is te weinig formatie beschikbaar. Daarnaast is uitbreiding van de formatie lastig, omdat vacatures bijna niet kunnen worden ingevuld vanwege ontbrekende menskracht en/of kennisniveau. Meer ureninzet op niet-product gerelateerde taken vereist een andere financiële bijdragen-systematiek. Vertrek van het Waterschap leidt tot hogere kosten voor de andere deelnemers.
Programma
07 Milieu
Website
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang 2024
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2024 € 20.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nettowinst 2022 € 300 miljoen.
Eigen vermogen
Eind 2022: € 4,6 miljard.
Vreemd vermogen
Eind 2022: € 107,5 miljard.
Ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2023 bedraagt 141 miljoen euro en is een daling van ruim 30% ten opzichte van het eerste halfjaar 2022. Deze daling is het gevolg van een lager gerealiseerd resultaat financiële transacties op grond van de liquiditeitsportefeuille.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef onveranderd sterk. De BNG wordt op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
N.V. PZEM, Middelburg
ZEH (voorheen: PZEM) N.V., Middelburg/GBE Aqua B.V., Rotterdam
Doel/Visie
ZEH is de rechtsopvolger van DELTA NV en PZEM NV. ZEH richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt. Het doel van GBEA is het houden en beheren van de aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop voor eigen rekening en risico, maar ten behoeve van de aandeelhouders van de vennootschap. Verder al hetgeen met het voorgaande verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, dit alles in de ruimste zin van het woord. GBEA houdt 50% van de aandelen in Evides B.V.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder voor 3,44% van het totaal, 525 volgestorte aandelen van nominaal € 453,78 in PZEM en 3.444 volgestorte aandelen van nominaal € 10,00 in GBE Aqua (vanaf 2022).
Financieel belang 2024
In 2024 wordt € 344.000 dividend geraamd van GBE Aqua/ZEH.
Resultaat begrotingsjaar
In 2022 ZEH € 182,2 miljoen positief, GBE € 25,2 miljoen positief.
Eigen vermogen
In 2022 ZEH € 1.589,5 miljoen, GBE € 30,5 miljoen.
Vreemd vermogen
In 2022 ZEH € 1.549,5 miljoen, GBE € 263,7 miljoen.
Ontwikkelingen
De kerntaak van ZEH is het beheer van belangen in hun deelnemingen. Verder beheert ZEH de opbrengsten die bij de verkopen van bedrijfsonderdelen in het verleden zijn gerealiseerd. Deze gelden zijn nodig om de kerncentrale te laten functioneren maar ook omdat er geld gespaard en gereserveerd moet worden om aan het eind van de bedrijfsduur in 2033 te kunnen ontmantelen. Deze ontmanteling start in 2034 met als eindresultaat een groene wei.Als medeaandeelhouder van de kerncentrale beheert ZEH een groot deel van de financiële buffer hiervoor, ondergebracht in het amoveringsfonds van EPZ. Het deel van dit geld dat niet gebruikt hoeft te worden, wordt middels het dividendbeleid aan de aandeelhouders van ZEH uitbetaald. Eind 2023/begin 2024 wordt aandeelhoudersstrategie bepaald.
Risico's
ZEH is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van ZEH en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang 2024
De bijdrage voor 2024 bedraagt € 41.222, inclusief een bijdrage (€10.000) voor de koepelrol in Grenspark Groot Saefthinge gedurende 5 jaren (2021-2025).
Resultaat begrotingsjaar
NNB
Eigen vermogen
NNB
Vreemd vermogen
NNB
Ontwikkelingen
In 2024 is het Interreg VI project Grenspark Groot Saeftinghe één van de grote projecten die de EGTS uit zal voeren. Voor de uitvoering van dit project is een budget van € 11 miljoen beschikbaar, een stevige impuls voor de streek. Het project is een middel om de leefbaarheid in de regio te versterken. Het doel van het project is om de regio aantrekkelijker te maken voor toeristen en recreanten. Bijzonder aan het gebied is de drie-eenheid van landbouw, natuur en haven. Het project zet in op een goede, verbindende infrastructuur op vlak van mobiliteit, onthaal, recreatie en verblijf. Het project loopt tot medio 2026. De EGTS werkt samen met de streekholders voor de uitvoering van het project. De EGTS organiseert jaarlijks een grensoverstijgende jobbeurs en bedrijvenavond. Daarnaast voert de EGTS nog diverse projecten uit, zoals Versterk de Scheldekust, de Zeeuws-Wase bossen, het economisch profiel Linieland en de taskforce knelpuntberoepen.
Risico's
Afgelopen jaar besteedden we aandacht aan het cashflowvraagstuk. De EGTS had regelmatig te maken met laattijdige uitbetalingen van bijdragen en subsidies. De uitbetaling van EU-subsidies gebeurde vaak pas na de geleverde prestaties en declaraties. Dat leverde in de praktijk wel eens problemen op, omdat personeel en deelfacturen al betaald moesten worden. Om dit risico zo klein mogelijk te maken, verhoogde de EGTS in 2023 de ledenbijdragen en worden de ledenbijdragen nu jaarlijks geïndexeerd. Inmiddels is de cashflow van de EGTS op orde. Dit zullen we wel monitoren.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Privaatrechtelijk
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het platform Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen met als missie: het bevorderen van gezamenlijke activiteiten die Zeeuws-Vlaanderen versterken als unieke woon- en werkregio. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang 2024
Bijdrage 2024 € 38.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
OZVL doet acties gericht op het versterken van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Wil grensoverschrijdende kansen zien en benutten op de terreinen wonen, werken en voorzieningen (aan beide zijden van de grens.) OZVL wil een warm welkom bieden voor nieuwe vestigers op gebied wonen en werken en de regio promoten als unieke woon- en werkregio bij jongeren en jongvolwassenen.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk
N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang 2024
Bijdrage € 33.990 voor 2024.
Resultaat begrotingsjaar
In 2022 € 6.092 verlies (2021: € 141. 552 voordeel).
Eigen vermogen
In 2022 € 9.974.029
Vreemd vermogen
In 2022 €3.397.707 alleen schulden op korte termijn.
Ontwikkelingen
Impuls Zeeland, wil een impuls geven aan toekomstige ontwikkelingen. We streven ernaar deze ontwikkelingen in de komende jaren op eenzelfde tempo voort te zetten, zeggen ze in het jaarverslag van 2022. Jaarprogramma zal pas november 2023 bekend zijn.
Risico's
Het Rijk zal aandeelhouder worden in Impuls, zoals gebruikelijk bij ontwikkelingsmaatschappijen in Nederland. Hierdoor ontvangt Impuls een additionele bijdrage en wordt de aandeelhoudersstructuur vereenvoudigd. Details volgen. Het reeds jaren negatieve resultaat van IFZ, zal door deze ontwikkeling opgelost worden.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Financieel belang 2024
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
€ 96.800 (2022: € 96.800).
Vreemd vermogen
€ 19.300.000 (2022: € 23.960.254).
Ontwikkelingen
Begin 2023 heeft de Raad van State een positieve uitspraak gedaan met betrekking tot de omgevingsvergunning, welke hiermee definitief is geworden. In de koop- en ontwikkelovereenkomst is dit moment opgenomen voor een eerste betaling. Deze betaling en overdracht van de eerste gronden is in de zomer van 2023 verricht en betreft een koopsom van € 6 miljoen, waarvan € 1 miljoen binnen een jaar wordt voldaan. Waterzande heeft inmiddels het terrein bouwrijp gemaakt en zal in het najaar starten met de realisatie van de 85 woningen. Voorzien wordt dan ook dat we de komende jaren een verdere realisatie gaan zien van het project. De ophogingswerkzaamheden gaan ondertussen verder, als ook de voorbereidingen om te komen tot een nieuw bestemmingsplan.
Risico's
De gemeente Hulst staat borg voor de aangegane kredieten van Perkpolder Beheer bv
Programma
08 Ruimte en Wonen
Website