Programma 03 Economische structuur en toerisme

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Blijven aantrekken van nieuwe bewoners, bezoekers, ondernemers en werknemers.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Placebranding campagne #INULST verder uitvoeren, samen met SBH en het merkteam en ambassadeurs.
  • Acties uit het marketingplan oppakken: ambassadeurs zoeken, merkteam versterken, verhalen ophalen” filmpjes op de website plaatsen, advertising, campagne gericht op Belgen voortzetten etc.
  • Uitingen als INULST-letters, vlaggen en banieren up to date houden.

Naast onze eigen campagne wordt ook op Zeeuws niveau aan toeristische marketing gedaan. Zeeuwse Smaken, Stad & Ommeland en Wind door je Hoofd zijn drie typisch Zeeuwse thema’s, waarmee we doelgroepen inspireren en activeren om Zeeland te bezoeken. Omdat het provinciale doel is spreiding van toeristen over heel de provincie en over het hele jaar, is dit voor Hulst heel interessant.

Planning:

2024 e.v.

Indicator:

Reacties op sociale media en bezoeken aan website www.inulst.nl  en www.zeeland.com nemen toe.

Financiële middelen:

Zeeuwse Toeristische marketing: €5.500 (eenmalig 2024), INULST 2024 e.v. €12.500.

Risico's:

Bezoekmotieven zijn veranderlijk, door invloeden waar we geen grip op hebben.

Versterken en verbreden economische structuur.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoering economisch beleidsplan door o.a.:

  • Ondersteunen van initiatieven om de krappe arbeidsmarkt te verruimen zoals het Expat Center Zeeland, Rootzz en Hulst Vestigingsstad.
  • Ondernemers stimuleren te innoveren middels bijdrage aan het aanjaagfonds Zeeland in stroomversnelling ZiS).
  • Regelmatig overleg met ondernemers(vertegenwoordigers) rondom thema's b.v. duurzaamheid, toerisme, bedrijventerreinen, etc.
  • Samen met ondernemers werken aan een gezonde en attractieve retailstructuur en een aantrekkelijke “groene” binnenstad.
  • Opstellen nieuw Economisch Beleidsplan.

Planning:

2024 e.v.

Indicator:

Aantal arbeidsplaatsen.

Financiële middelen:

Aanjaaggelden Zeeland in stroomversnelling: € 27.500 extra, Nieuw Economisch beleidsplan opstellen € 15.000, Overige acties zoals vergroening binnenstad: p.m.

Risico's:

De economische situatie kan snel wijzigingen door factoren waar we geen invloed op hebben, wat effect heeft op het investeringsgedrag van bedrijven.

Kwaliteit en kwantiteit van onze bedrijventerreinen op peil houden.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoering economisch beleid door o.a. aandacht voor kwantiteit en kwaliteit/toekomstbestendigheid (bestaande) bedrijventerreinen, ook in relatie tot verduurzaming van bedrijven en hun processen.

  • Toekomstbestendig maken bedrijventerrein Hogeweg samen met de bedrijven
  • Uitbreiden beschikbaar bedrijventerrein in de gemeente
  • Opstellen nieuw Regionaal Bedrijventerreinen Programma Zeeuws-Vlaanderen op basis van provinciale prognose.

Planning:

2024 e.v.

Indicator:

Beschikbaar aantal hectare bedrijventerrein in de gemeente.

Financiële middelen:

P.m.

Risico's:

De economische situatie kan snel wijzigingen door factoren waar we geen invloed op hebben (Oekraïne, Coronavirus), wat de vraag naar bedrijventerrein sterk beïnvloedt.

Toerisme: Versterken, verbinden en beleven.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoering van de acties uit het Toeristisch Ontwikkelplan zoals:

  • Versterk de Scheldekust.
  • Versterk de Vesting ( o.a. Pagadders), maar ook de verbinding zoeken met Grenspark Groot Saeftinghe: Hulst als poort van en naar het ons omringende landschap. Verbinding evt. middels Staats-Spaanselinies (Liniedijk)
  • Verblijfsrecreatie stimuleren in de volle breedte. Deelname aan leefstijlvinder en opstellen van toetsingskader verblijfsaccommodaties samen met provincie Zeeland en de anderen gemeenten.
  • Fiets-, MTB en wandelpaden onderhouden en uitbreiden.
  • De ‘beleefbaarheid’ van het buitengebied/Grenspark Groot Saeftinghe vergroten, niet alleen door routes, maar door verhalen te vertellen en streekproducten te kunnen proeven.

Planning:

2024 - 2025.

Indicator:

Aantal overnachtingen (hotel e.a.).

Financiële middelen:

€ 30.000.

Risico's:

Bezoekmotieven zijn veranderlijk door invloeden waar we geen grip op hebben.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2023 12:48:28 met de export van 11/20/2023 12:36:45