Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

De Nieuwe Bierkaai: Kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering deelgebieden 4 en 8 voorbereiden en starten.
  • De exploitatie haalbaar houden.

Planning:

  • De omgevingsvergunning van deelgebied 4 wordt nog in 2023 verleend.
  • De bouw van deelgebied 4 start in 2023.
  • Voor deelgebied 8 wordt door de ontwikkelaar een gedeeltelijke herontwikkeling van het bouwplan onderzocht.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

Er zijn in 2021 koop- en realisatieovereenkomsten gesloten met ontwikkelende partijen. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaar.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering van woningbouw, een hotel en bijbehorende voorzieningen op het Veerplein.
  • Voorbereiding en ontwikkeling Westelijke Perkpolder voortzetten.
  • Voorbereiding en ontwikkeling jachthaven voortzetten.
  • Uitvoering geven aan de samenwerking (Perkpolder Beheer BV), die de planvoorbereiding en –uitvoering coördineert.

Planning:

  • De bouw en oplevering van woningen op het veerplein in 2024.
  • Verder ophogen van een deel van de Westelijke Perkpolder in 2024.

Indicator:

  • Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B).
  • Aantal arbeidsplaatsen.

Financiële middelen:

Er is in 2018 een koop- en realisatieovereenkomst gesloten tussen Perkpolder Beheer en de ontwikkelende partij. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen. In 2023 zijn de eerste grondopbrengsten door Perkpolder Beheer ontvangen.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaars.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

De Statie: Versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en een kwaliteitsimpuls.

Wat gaan we ervoor doen:

  • De herinrichting van het DMG-terrein voltooien.
  • De realisering van de verbindingszone voorbereiden en indien mogelijk starten.

Planning:

  • De initiatiefnemer (eigenaar) van het tussengebied en de gemeente bereiden de invulling van het tussengebied en de supermarktlocatie aan de Zoetevaart voor.
  • Een concept bestemmingsplan is gereed en zal in 2023-2024 in procedure worden gebracht.
  • Bodemsanering van de percelen van initiatiefnemer en van de gemeente in het tussengebied is noodzakelijk en start in 2024.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

In 2013 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morresterrein) een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep en een dekkingsreserve ‘Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld (stand 2023: €760.000).

Risico's:

  • Kosten bodemsanering gemeentelijke percelen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Krot of kans/tegengaan verpaupering.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voortzetting project KLUS (uitvoering 4e ronde).
  • Promotie Provinciale Impuls Wonen (PIW).

Planning:

PIW :

  • De regeling actief promoten op social media en gemeentelijke website.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij woningeigenaren middels persoonlijke brieven.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij makelaars en corporaties.

KLUS:

  • Actualiseren/inventariseren.
  • Verder met de 4e ronde van KLUS in gebied Terhole/Kuitaart, Walsoorden, Ossenisse en tussen gelegen polders nieuwe verpauperde woningen aanpakken.
  • Inventariseren voor ronde 5 van KLUS

Indicator:

PIW:

  • Aantal aanvragen uit de gemeente.

KLUS:

  • Verder met de 10 panden uit de 4e ronde.
  • 10 Nieuwe verpauperde woningen op laten knappen dan wel te laten slopen (voor nieuwbouw).

Financiële middelen:

Geen gemeentelijke financiële middelen.

Risico's:

Geen.

Onderzoek doen naar leegstand met als doel deze woningen beschikbaar of geschikt maken voor woningzoekenden.

Wat gaan we ervoor doen:

We continueren het onderzoek waarbij er per halfjaar woningeigenaren van langdurige leegstaande woningen in een afgebakend gebied binnen de gemeente worden aangeschreven. Dit is tweeledig: bewustzijn creëren en inzicht verkrijgen in oorzaak van de leegstand. Uiteindelijke doel is om kansrijke leegstaande woningen weer beschikbaar te maken voor de woningmarkt en om informatie uit de BRP/Forensenbelasting te controleren. In 2022 is reeds een start gemaakt met de kern Graauw en in de eerste helft van 2023 richt het onderzoek zich op de kernen Walsoorden, Kuitaart, Ossenisse en Hengstdijk.

Planning:

Per half jaar een kern of wijk. (Afhankelijk van de omvang).

Indicator:

Eigenaren wordt middels een gesloten vragenlijst gevraagd waarom de woning leegstaat. Hieruit blijkt hoeveel woningen daadwerkelijk leegstaan of voor andere doeleinden (en welke doeleinden) de woning gebruikt wordt.

Financiële middelen:

Ambtelijke inzet.

Risico's:

Te weinig respons op de uitvraag, waardoor geen realistisch beeld is te schetsen.

Evenredige huisvesting van statushouders.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorlopende (prestatie)afspraken met beide woningcorporaties voor het beschikbaar stellen van woningen om aan de taakstelling te voldoen.
  • In de uitvoering is er doorlopend nauw contact over en weer tussen de gemeente en corporatie over de voortgang huisvesting taakstelling (plus eventuele extra statushouders door het plan van aanpak flexibilisering asielopvang) en de plaatsing van deze statushouders.
  • Spreiding van huishoudens over de verschillende kernen.

Planning:

Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar wordt er vanuit het Rijk een taakstelling toegewezen. Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties.

Indicator:

Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling).
Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar bestaat er een taakstelling.

Financiële middelen:

Niet van toepassing.

Risico's:

Te weinig doorstroming in de sociale huurwoningvoorraad met als gevolg geen geschikte beschikbare sociale huurwoningen voor de huisvesting van statushouders.

Faciliteren van starters op de woningmarkt.

Wat gaan we ervoor doen:

  • De gemeentelijke starterslening (verordening) blijven promoten.
  • Sturen op bouwen voor doorstroming om dynamiek in de woningmarkt te behouden en betaalbare bestaande koopwoningen voor de jongere koopstarter vrij te spelen.

Planning:

Doorlopend.

Indicator:

Het aantal startersleningen dat wordt aangevraagd en verstrekt/het resterende budget.

Financiële middelen:

De starterslening is een revolverend fonds. Voor de eerste drie jaar zullen er (nader te bepalen) financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld.

Risico's:

(Macro-) Economische factoren die (indirect) van invloed zijn op de woningmarkt.

Groote Kreek II.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitbreiding van de woonwijk Groote Kreek in Hulst. Gezien de toenemende vraag naar woningen en kavels in Hulst en opgaven zoals een toekomstbestendige en duurzame wijk met aandacht voor klimaatadaptatie. Het toevoegen van kwalitatief goede woningen zorgt voor doorstroming en lange verhuisketens.

Planning:

  • Bestemmingsplanprocedure (start januari 2024).
  • Bouwrijp maken (eerste helft 2025).
  • Uitgifte kavels (eerste helft 2025).

Indicator:

Aantal inwoners van Hulst.

Financiële middelen:

Voor dit project is investeringskrediet beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

Risico's:

  • Toenemende bouwkosten.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures bestemmingsplan.
  • Tegenvallende verkoop van kavels. Er is echter een geïnteresseerdenlijst, waardoor duidelijk is dat er vraag is naar woningen en kavels.

Clinge-West, uitbreiding aan de Kerkstraat.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitbreiding van 10 vrijstaande woningen in het verlengde van de Kerkstraat te Clinge. Met name bedoeld om doorstroming in het dorp te creëren. Er is erg veel vraag naar woningen/kavels op Clinge.

Planning:

  • Pachtontbinding agrarische gronden (afgerond 2022).
  • Bestemmingsplanprocedure (afgerond 2022).
  • Uitgifte kavels (bezig).

Indicator:

Aantal inwoners Clinge.

Financiële middelen:

Voor dit project is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

Risico's:

  • Toenemende bouwkosten.
  • Tegenvallende verkoop van gronden.

Omgevingswet.

Wat gaan we ervoor doen:

De inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is 1 januari 2024. Voor deze datum moeten de onderstaande actiepunten zijn uitgevoerd. De omgevingsvisie moet in 2027 vastgesteld zijn. Het omgevingsplan in 2031.

  • Instellen adviescommissie ruimtelijke kwaliteit inclusief vaststellen verordening en aanpassing Nota ruimtelijke kwaliteit. (voltooid tweede kwartaal 2022).
  • Vergunningverlening aangepast op de Wet kwaliteitsborging. (bezig).
  • Adviesrecht gemeenteraad vaststellen. (voltooid eerste kwartaal 2022).
  • Participatiebeleid vaststellen. (voltooid november 2022).
  • Werkwijze tijdelijk omgevingsplan en opbouw structuur nieuw omgevingsplan. (wordt vastgesteld door raad juli 2023).
  • Nota grondbeleid op Omgevingswet (inclusief kostenverhaal) aanpassen (bezig).
  • Legesverordening, mandaatregelingen en verordening planschade
  • (nadeelcompensatie) aanpassen. (afronden vierde kwartaal 2023).
  • Financiële arrangementen met uitvoeringsdiensten herzien. (afronden derde kwartaal 2023).
  • Voorbereidingen voor het opstellen van een omgevingsvisie. (bezig, verwachting medio 2025 ter vaststelling voorleggen).
  • Software voor vergunningverlening, wijzigen omgevingsplan en opstellen toepasbare regels inrichten en aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). (afgerond eerste kwartaal 2022).

Planning:

Zie hierboven.

Indicator:

Continuering van de dienstverlening op het gebied van planologische procedures en vergunningen na inwerkingtreding OW.

Financiële middelen:

Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen.

Risico's:

  • Onvoldoende capaciteit.
  • Hoge structurele kosten en minder opbrengsten door leges.

Hof te Zandeplein, Kloosterzande.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Verplaatsing bedrijf (gerealiseerd in 2019).
  • Sloop bedrijfsopstallen (gerealiseerd in 2020).
  • Bodemsanering (gerealiseerd in 2022).
  • Overeenstemming bereiken met betrokken grondeigenaren en Woongoed (afgerond).
  • Bestemmingsplan (afgerond).
  • Plangebied bouw en woonrijp maken (planning tweede helft 2023).
  • Opgeknapt centrum van Kloosterzande met pleinfunctie, woningen en horecagelegenheid (2025).

Planning:

Zie hierboven.

Indicator:

  • Aantal inwoners van Kloosterzande.
  • Aantal bezoekers horecagelegenheid.

Financiële middelen:

Er is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad voor de exploitatie van het Hof te Zandeplein. Afhankelijk van de stijging van de bouwkosten zal aanvullend budget noodzakelijk zijn. De verplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is een apart project. Voor de daarvoor benodigde middelen moet nog besluitvorming plaatsvinden. De sloop van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is wel opgenomen in de exploitatie van het Hof te Zandeplein.

Risico's:

  • Hogere bouwkosten bij de ontwikkeling van het plan.
  • Tegenvallende verkoop grond van woningen.
Deze pagina is gebouwd op 11/20/2023 12:48:28 met de export van 11/20/2023 12:36:45