Gemeentelijke bouwwerken
Kerncijfers
- Openbare dienst (gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) 26 stuks
- Onderwijs 16 stuks
- Gemeenschapscentra (4 in eigendom, 9 eigendom stichting) 13 stuks
- Bruggen 19 stuks
- Civiele Kunstwerken (kademuren, duikers, beelden/monumenten) NNTB
Beleid
De gemeente Hulst heeft gebouwen en civiele kunstwerken in eigendom. De gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik. De civiele kunstwerken betreft diverse de bruggen in Hulst en Kloosterzande, de voorzieningen aan de bierkaai en kademuur, diverse duikers in de gemeente. In 2020 en 2021 zijn de meeste gebouwen geïnspecteerd om tot een onderbouwde bijstelling van het meerjarenonderhoudsplan te komen. Naar aanleiding hiervan zijn in 2022 aanvullende middelen beschikbaar gesteld.
In 2019 is het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst verwoord ten aanzien van beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom vastgoedbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming.
In de loop van 2024 zal het nieuwe beleidsplan vastgoed worden opgesteld.
Bij het opstellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een uitbreiding van gebouwen naar gemeentelijk vastgoed. In 2021 zijn de inspectiegegevens verwerkt in de aangeschafte software. Het gemeentelijk vastgoed kan steeds beter op structurele wijze worden vastgelegd waardoor het onderhoud inzichtelijker wordt. Op deze wijze wordt op bestuurlijk niveau het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud voor de diverse gebouwen vastgelegd, inclusief de daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt, zijn in 2021 omgezet naar een nieuw (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau. In 2023/2024 zullen de nieuwe inspectiegegevens in het MJOP worden verwerkt.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. T.a.v. de Brede School te St. Jansteen is de gemeente wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
In de meerjarenplanning waren de bijgebouwen bij de woonwagenstandplaatsen en de Zuidhal bij Den Dullaert nog niet opgenomen. De planning zal worden aangevuld met deze gebouwen.
Financieel Kader
Op basis van het meerjarenonderhoudsplan vastgoed is bepaald dat er een jaarlijkse dotatie aan de reserve groot onderhoud vastgoed nodig is van gemiddeld € 350.000. In de begroting 2024 is een dotatie opgenomen van € 306.055 De budgetten voor de onderhoudswerkzaamheden in 2024 zijn in de begroting verwerkt tot een bedrag van € 562.000.
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. In het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” is een de structuur vastgelegd voor de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gebruikers en beheerder.