Communicatie
Duidelijke taal is een speerpunt binnen het bestuursakkoord 2022-2026. Iedereen moet mee kunnen doen. Iedereen moet goed en gemakkelijk kunnen begrijpen wat de gemeente schrijft. Voortzetting van het interne project ‘duidelijke taal’ in 2024 is dan ook een must. Na de realisatie van de schrijfwijzer, het trainen van taalambassadeurs, geven van workshops en geven van richtlijnen voor brieven die we veelvuldig versturen, gaan we in 2024 maatwerk leveren en individueel collega’s coachen.
Het door de gemeenteraad vastgestelde plan van aanpak ‘bestuurlijke vernieuwing’ legt ook een link naar het project ‘duidelijke taal’. Het plan bevat richtlijnen voor raadstukken. In 2024 krijgen raadstukken nadrukkelijk de aandacht. Duidelijke raadsvoorstellen op hoofdlijnen maken het betrekken van inwoners bij de gemeentelijke besluitvorming eenvoudiger.
In 2023 namen we als organisatie een nieuw sociaal intranet in gebruik. Dit is een verzamelplaats waar medewerkers alles vinden wat ze moeten weten van de organisatie. Het nieuwe intranet is interactief. Collega’s delen zelf informatie, documenten en hun vragen via het platform, en het ondersteunt hen bij het samenwerken. Het intranet ondersteunt de werkprocessen en het draagt bij aan het groepsgevoel. Het is hét centrale communicatiekanaal in de organisatie. In 2024 monitoren we hoe collega’s het intranet gebruiken en kijken we wat eventueel om aanpassing c.q. stimulering vraagt.
Bij onze externe communicatie maken we gebruik van verschillende communicatiemiddelen. In 2024 willen we toetsen of we met deze middelen onze verschillende doelgroepen bereiken en of deze aansluiten bij de behoeften van onze inwoners. Hiervoor gaan we onderzoek (enquête) doen.
In 2023 is de gemeentelijke website uitvoerig bekeken. In de organisatie stelden we per afdeling aanspreekpunten aan. Dit om continue monitoring van de informatie op de website te stimuleren. Deze werkwijze zetten we in 2024 voort.
Het bestuursakkoord 2022-2026 onderstreept het speerpunt om burgerparticipatie verder te bevorderen. In 2023 zijn hiervoor de voorbereidingen getroffen. Intern zijn dwarsverbanden tussen de verschillende afdelingen gelegd, diverse terreinen/vormen van burgerparticipatie bekeken en verschillende participatieplatformen en -apps bestudeerd.
De Bouwapp is er daar een van. Die gaan we in 2024 verder uitproberen en zien of deze een meerwaarde betekent bij de communicatie over met name infrastructurele projecten.
Wat betreft participatie maken we onderscheid tussen sociale buurtparticipatie en participatie bij gemeentelijke projecten en vraagstukken. In 2024 streven we er naar om voor beide vormen een digitaal platform te realiseren. We bekijken of deze los van elkaar opereren of gekoppeld.
Belangrijk voordeel van een digitaal platform voor gemeentelijke projecten en vraagstukken is dat inwoners die willen bijdragen/meedenken alles op één plaats vinden. Het geeft overzicht, duidelijkheid. Ook maakt een dergelijk platform de afstand tussen inwoners en gemeente/bestuur kleiner.
Het goede en de sterkten van onze gemeente breder en vaker uitdragen. Wat voor goeds gebeurt er in onze gemeente? En wat voor goeds doet de gemeente? Op dat alles mogen we trots zijn. Dat uitdragen vraagt ook in 2024 blijvende aandacht en vraagt om open en transparante communicatie. Bij de positieve berichtgeving zet het bezoekersmanagement de INULST-campagne in.
Jumelage Michelstadt
In 2023 maakten de burgemeesters van Hulst en Michelstadt onderling kennis. Zij spraken uit dat de jumelage vernieuwde aandacht verdient. Meer vanuit de gemeenschap en minder nadrukkelijk bestuurlijk, voelt als de beste en meest bij deze tijd passende insteek. In 2024 pakken we dit op. Daarbij nemen we de thema’s jeugd, sport, cultuur en kerk als speerpunten. We gaan kijken hoe we uitwisselingen binnen deze thema’s kunnen stimuleren en inwoners kunnen enthousiasmeren.